4-Daagse Motortour Eifel (2015)

IMG_3764

Reis: 4-daagse Motortour Eiffel  (26 tot en met 29 juni 2015)

Geschreven door: Paul van Velsen
Weer: zonnig 21+ graden
Afstand: +/- 1400 KM

Dit jaar zijn we met 8 man afgereisd naar de Eiffel en het mooie Eifelstadje Manderscheid om 4 dagen rond te toeren.

De groep bestond uit de volgende personen:

– Arie Verduijn (BMW R1200 GS)
– Bertus Meijerman (Yamaha Venture XVZ 1200)
– Theo Mulder (Harley Davidson FLSTF FAT BOY)
– Johan Rouwenhorst (Harley FLSTC HERITAGE C1)
– Jop Wiertz (BMW R75/5)
– Paul van Velsen (BMW R1200 GSA)

en onze gastrijders:

– Herman Braakhekke (Yamaha Fazer 600 )  lees meer….
– Dick Brons (Yamaha Fazer FZX 750)  lees meer….

Dit is inmiddels mijn tweede buitenlandse reis. Enkele andere rijders doen nu al voor de elfde keer mee! Ik moet eerlijk toegeven, dat na onze tour vorig jaar door de Belgische Ardennen, ik er al lang naar uitkeek. De streek waar we naartoe gaan is inmiddels wel bekend en uitgegroeid tot een klassieker als het gaat om lekker motorrijden en pittig stuurwerk. Het is redelijk dicht bij huis en de natuur is prachtig. Het accent ligt deze tour dus vooral op mooi en stevig stuurwerk. Je passeert veel stille dorpjes en soms een wat grotere stad. De wegen zijn goed en schoon.

Dag 1, Van Gorssel naar Manderscheid (26 juni, 420 km)

Klik hier voor gereden route dag 1

Na een kopje koffie en een lekkere koek bij Arie thuis (die deze reis wederom heeft georganiseerd) vertrekken we rond 09.00 uur vanuit Gorssel richting de Eiffel. Het is zonnig en de voorspelling voor de komende 4 dagen is perfect, de temperatuur is goed 19 à 20 graden. Voordat we Duitsland inrijden houden we nog even een korte stop langs de snelweg.  Bij Eschweiler, begint de echte Eifel met grote en kleine slingerwegen. We zijn dan in het Naturpark Nord-Eifel en in het weekend zijn we als motorrijder hier zeker niet alleen. Veel van die racers in leren pakjes, die naast een motor hangend de bocht nemen. Onze tweede stop is ergens in de weilanden bij Mechernich. Buiten het Naturpark zie je weer veel landbouw en een meer open landschap. Lekker sturen over kleine weggetjes en door dorpjes waar weinig mensen komen.

Voordat we verder het hart van de Vulkan-Eifel inrijden houden we een laatste stop in Lissendorf ergens in een weiland. Hier moet Arie weer capriolen uithalen in het weiland!

Zo tegen 18.00 uur rijden we Manderscheid binnen en parkeren we onze motor achter het hotel in de speciale motor garage. Hotel ‘Am Ceresplatz’  ziet er eenvoudig maar best gezellig uit. Het hotel wordt gerund door een Nederlands echtpaar Raijmakers. Deze reis is inclusief eten en nadat we ons hebben op gefrist kunnen we gelijk aan de BBQ met de overige motorrijders.

 

Dag 2, Naar de Vulkan-Eifel en het Ahrdal (27 juni, 228 km)

Klik hier voor gereden route dag 2

Na een regenachtig nachtje met wat onweer bezoeken we het Noordoostelijke deel van de Eifel. We zitten al middenin de Vulkan-Eifel en door het Ahrgebirge en het mooie Ahrtal rijden we naar de Nürburgring. Ter afwisseling nog naar Cochem en een stukje langs de Moezel.

Vlak na vertrek rijden we al meteen langs het Meerfelder Maar. Dit is een van de oude kratermeren waar de Vulkan-Eifel zo beroemd om is. Om er een beetje in te komen begint de route met wat kleine weggetjes in de omgeving. Het gebied tussen Salm en Gerolstein is bekend om de vondst van fossielen. Gerolstein is bekend om het Sprudelwasser. Het water komt uit de plaatselijke bron.

Rondom Schuld zijn we al dicht bij de Nürburgring. Wij maken nog een mooi ronde door het Ahrgebirge. Na een lekker stukje sturen duiken we het Ahrdal in. Het Ahrdal (tenminste het bekende gedeelte) is beroemd vanwege de mooie ligging en de wijnbouw. Alle stukjes grond zijn hiervoor benut. De lichte rode wijn is het meest beroemd. We rijden een klein stukje van dit mooie dal. We rijden vervolgens verder langs Ahrweiler. Dit is een oud stadje met nog een paar mooie stadspoorten en een ommuring die grotendeels nog intact is.

Natuurlijk rijden we langs het beroemde circuit de Nürburgring . Met ontzag noemen de Duitsers de Nordschleife ‘de groene hel’. Er is vandaag iets te doen, ontzettend veel mensen, auto’s, motoren en een helikopter die maar rond cirkelt. Het schijnt de ‘Sports Driver Training Nordschleife XL’ te zijn waar je voor slechts € 995.- mag scheuren met je eigen auto.

Teruggekomen in het hotel kunnen we na een snelle douche gelijk weer aan tafel. Na een paar lekkere Erdinger Weizer wordt het hoog tijd om een Geocache te gaan vinden. We (eigenlijk Bertus) vinden de geocache ‘Kurpark’ in het gelijknamige park. Wat wel grappig is, is dat het hotel een uitvalsbasis is voor motorrijders, fietsers, wandelaars en geocachers!!

 

Dag 3, Naar de Sudeifel en Luxemburg (28 juni, 267 km)

Klik hier voor gereden route dag 3

Vandaag rijden we een beetje naar zuiden en het westen. We touren door andere delen van de Eifel. Vooral het Deutsch-Luxemburgischer Naturpark komt vandaag aan bod. We gaan dus af en toe even de grens over. Tot slot ook vandaag weer een spectaculair stuk sturen door de Eifel.

Ook nu weer wat kleine wegen in de buurt om mee te beginnen. Via Wittlich gaan we naar het zuiden om net boven de Moezel naar de Luxemburgse grens te gaan. Via een brug over de Sure bij Rosport gaan we de grens over. Na een klein stukje Luxemburg komen we in Echternach. Daarna rijden we Duitsland weer in. We belanden uiteindelijk op het terras bij Hildes Bauernstübchen in Wintersdorf voor een (echt) lekker stuk gebak met koffie.

Rond theetijd moeten we weer op een terrasje zitten. We stoppen in Vianden (Luxemburg) aan de rivier de Our. Paul let even niet op en parkeert de verstraler van zijn BMW tegen een paaltje aan! Afgebroken dus. Met wat trekbandjes en duck tape de boel weer aan elkaar gezet. Neergestreken op het terras aan de rivier bestellen de meesten een lekkere Schinken uitsmijter. Job en Dick hebben inmiddels een winkel met miniatuur auto’s ontdekt. Echter bij vertrek kan Dick zijn sleutels niet meer vinden!! Ze blijken uiteindelijk in zijn borstzakje te zitten.

De verdere route biedt niets meer en maar zeker ook niets minder dan een heerlijk stuk sturen over allerhande fraaie Eifelwegen. Afwisselende landschappen, door dichte begroeiing en grillige bossen, maar ook met prachtige vergezichten over glooiende hellingen. En natuurlijk hier en daar een stoeprand. Bij een kleine tussenstop parkeert Dick (het zit hem niet mee vandaag) zijn motor vlak op de stoeprand waar hij en de motor vervolgens omvallen. Dick mankeert gelukkig niets, maar de standaard van zijn motor staat een beetje scheef.  In eerste instantie lijkt er niets aan de hand te zijn, maar na enkele meters blijkt dat de versnellingspook erachter blijft hangen. Gelukkig hebben we enkele techneuten bij ons, die dit volgens mij prachtig vinden, even een probleem fixen aan een motor! Middels een quick fix kan Dick weer verder rijden en zal er die avond nog een keer naar gekeken moeten worden.

Het stuurwerk past zich daar op aan; langzame haarspeldbochten en vlotte doordraaiers. Actief motorrijden vandaag dus!

Na het avondeten drinken we er nog een paar. Dick trakteert ter ere van zijn 52-jarige huwelijk en bedankt ons dat hij mee mag rijden!

Dag 4, Terugreis Van Manderscheid naar huis (29 juni, 478 km)

Klik hier voor gereden route dag 4

Alweer onze laatste dag van deze reis en terug naar ons vlakke laagland. Met pijn in ons motorhart nemen we afscheid van al die heuvels, met of zonder haarspeldbochten. De overgang van het bochtige traject in de Eifel naar het vlakke laagland verloopt geleidelijk. In het begin van de terugreis zit nog flink wat stuurwerk. We genieten nog even van dit stuurwerk en de verkeersluwte voordat we ons weer in de drukte en de files storten.

v.l.n.r. Theo, Arie, Paul, Dick, Theo, Job, Herman en Bertus
v.l.n.r. Theo, Arie, Paul, Dick, Johan, Job, Herman en Bertus

Eerst weer een stukje naar het zuidwesten en dan afbuigen naar het noorden. Natuurlijk rijden we nog even langs de burcht in Neuerburg en vervolgens nog wat kleine Eifelwegen om het af te leren.

Bij Bleialf / Schönberg gaan we de Belgische grens over en je kun je weer van het slechte Belgische wegennet genieten. Wegreparaties die 5 cm hoger zijn dan de weg!

Na een traktatie van koffie met gebak (het belgische is niet zo lekker als de duitse) voor Paul’s 50-ste verjaardag volgende week rijden we verder vanuit Robertville. De bedoeling is om via Aken door Duitsland te rijden maar helaas is de weg afgesloten. We moeten via Maastricht en Venlo. Het gaat vandaag wel opvallend vaak mis om de groep bij elkaar te houden. Diverse malen valt de groep uit elkaar en moeten we stoppen en bellen om weer bij elkaar te komen. Herman is inmiddels met hoge snelheid vooruit gereden want hij moet een voorstelling van zijn dochter bijwonen en die mag hij niet missen!

Na dat we we weer bij elkaar zijn eten we nog even bij een pizza/shoarma zaak in Helden. De bereiding duurt lang en de koerier rijdt af en aan voor andere klanten. Maar uiteindelijk is dat alleen maar gunstig want de terugreis verloopt lekker vlot. Over de ‘oude weg’ vanuit Limburg via Malden gaan we door Nijmegen en Arnhem naar huis. Voor het Velperbroek circuit nemen we alvast afscheid van Dick want die moet naar Doesburg. Bertus, Job, Theo en Johan gaan via de A1/A50 en Paul en Arie via de A325 naar huis.

Het was weer een gezellig motorweekend. Het weer was prima, zo’n 21+ graden en droog. Leuk gezelschap en wat mij betreft voor herhaling vatbaar, volgend jaar het Harzgebergte?

Hier nog enkele foto’s!!