4-Daagse Motortour Harz (2016)

Reis: 4-daagse Motortour Harz  (17 tot en met 21 juni 2016)

Geschreven door: Paul van Velsen
Weer: bewolkt, buien, af en toe wat zon, 15-19 graden
Afstand: +/- 1300 KM

Dit jaar zijn we met 7 man afgereisd naar de Harz en de mooie stad Goslar om 4 dagen rond te toeren.

De groep bestond uit de volgende personen:

– Arie Verduijn (BMW R1200 GSA)
– Bertus Meijerman (Yamaha Venture XVZ 1200)
– Johan Rouwenhorst (Harley FLSTC HERITAGE C1)
– Jop Wiertz (BMW R75/5)
– Paul van Velsen (BMW R1200 GSA)
– Herman Braakhekke (Yamaha Fazer 600 )
– Dick Brons (Yamaha Fazer FZX 750)

De laatste 2 op de lijst waren vorig jaar nog gastrijder maar met het overhandigen van de officiële MCBOT sticker behoren ze nu ook tot de club, Welkom!

Dag 1: Van Gorssel naar Goslar (17 juni, 400 km)

MRBO3272Klik hier voor gereden route dag 1

Na een bak koffie bij Arie en Suzan vertrekken we in de miezer regen richting Winterswijk, vervolgens richting Duitse grens en verder naar het oosten. Voor enkelen van ons bekend terrein omdat we hier regelmatig touren met de Hamac of op eigen gelegenheid.

De eerste 150 kilometer is voornamelijk vlak. Lekkere brede Duitse provinciale wegen voor veel tourplezier. De Duitsers hebben nu eenmaal een goed gevoel voor motorrijders. We rijden met een grote boog om Munster heen, dwars door Greven. Sowieso een aantrekkelijk landschap om door te rijden met weinig bebouwing. Vervolgens omzeilen we Bielefeld grotendeels. Daarna rijden we het Weserbergland in en wordt het echt mooi sturen. Prachtige natuur en kleine stille weggetjes om intens van te genieten. Bij Seesen komen we Harz binnen, rijden we richting het hotel in Goslar.

Aan het einde van de middag begint het weer te regenen en dat zal zo’n 2 uur aanhouden. Boven in de bergen op een mooie maar natte slingerroute valt me de motorvriendelijke vangrail op (de onderkant dus dicht). We rijden de heuvel weer af en wachten even op de rest, maar dit duurt nogal. Op een gegeven moment staat er een Duitser te gebaren dat er iemand is omgevallen. Snel weer naar boven en dan blijkt dat Dick de vangrail heeft aangetikt. Gelukkig alleen wat blauwe plekken en de schrik in de benen! De materiële schade beperkt zich tot de richtingaanwijzer en het ruitje. Met wat buigen, trekken en ducktape wordt de motor weer opgelapt en rijden we door in de stromende regen naar het hotel.

We komen vrij laat en doorweekt aan in Goslar en maken een rondwandeling door de “Altstadt” op zoek naar een restaurant. Goslar is meer dan 1000 jaar oud en dat is in het stadscentrum nog goed te zien. Na wat zoeken eindigen we bij Tim’s voor een lekkere warme hap en een groot glas bier!

Dag 2: Het Noorden en midden van de Harz (18 juni, 276 km)

Klik hier voor gereden route dag 2

Dick doet het vandaag een beetje rustig aan en blijft in het hotel. De dag begint zonnig maar er zullen nog diverse plensbuien vallen.

We rijden naar het Noorden en het midden van de Harz. Het wordt een gevarieerde dag in alle opzichten. Dat geldt voor het landschap, de cultuur, de natuur, het wegdek en het “stuurwerk”. Iedereen komt aan zijn trekken. Diverse malen kruisen we een smalle spoorlijn die nog door stoomtreinen wordt gebruikt (echt smalspoor). De motor van Jop loopt niet helemaal lekker, het lijkt wel of hij op 1 cylinder loopt.

We beginnen met een lekker stukje stuurwerk, gevolgd door het minst fraaie deel: wat stedelijk gebied rond Bad Harzburg en Wernigerode. Al snel genieten we van weidse uitzichten. Maar alles met het doel om aan een van de mooiste “oude” stadjes van de Harz, Wernigerode, een kort bezoek te brengen.

We rijden bijna de gehele dag door het voormalige Oost Duitsland. Dat is nauwelijks nog merkbaar aan de kwaliteit van de wegen. Alleen aan de woningen kun je het vaak nog terugzien. Na de val van de muur heeft de commercie zich ontplooid daar waar er nog ruimte was: allemaal “big business” aan de rand van een stad. Gaandeweg worden de bossen dichter en de heuvels hoger. Schierke, Brockenbahn: Al relatief vroeg op de route richting Schierke komen we onderaan de voet van de hoogste berg van de Harz, de berg Brocken. Bij Drei Anne Hohne ligt de oude treinbaan waarmee je naar de Brocken kunt. Onderweg op deze route zijn prachtige plaatjes als Altenbrak en Treseburg meer dan de moeite waard om te bezoeken. Stolberg is een klein dorpje: een parel in de Harz. Hier rijden we een sprookje binnen, allemaal vakwerkhuizen. De tijd lijkt hier stil te staan!

Motortrefpunt Torfhaus, een parkeerplaats met blik op de hoogste berg van de Harz (Der Brocken). Dit is ook een bekend motortrefpunt. Compleet met kiosk en lekkere koffie! De rest van de dag hebben we lekker rond gereden. Bij terugkomst in het hotel wordt er gesleuteld aan de motor Jop. Hij lijkt iets beter te lopen.

Dag 3: De Zuidwestelijke helft van de Harz (19 juni, 243 km)

Klik hier voor gereden route dag 3

Bij het open van de gordijnen hadden we een strak blauwe lucht verwacht. Er was immers mooi weer voorspeld voor vandaag. Maar helaas, een grauwe aanblik.

Na het ontbijt vertrekken we naar het Zuidwestelijk gedeelte van de Harz, het gedeelte dat vroeger in West-Duitsland lag. Maar helaas blijft het regenen en na wat schuilen besluiten we terug te gaan naar het hotel. In de tegenovergelegen broodjeszaak nemen we koffie met gebak ter ere van Johan’s 59-ste verjaardag!

De motor van Jop loopt nog steeds niet lekker. Jop en Dick blijven achter in het hotel.

Nadat het weer een beetje is opgeklaard wagen we een tweede poging. Wij steken even kort de oude grens over, maar het Oost-Duitsland van gisteren krijg je niet meer voor de wielen. De zon is inmiddels ook nog eens een keer gaan schijnen! Verder wat minder toeristische hoogtepunten, maar gewoon prachtig motorrijden, met regelmatig heerlijk lang doorlopende bochten. Typerend voor de Harz. We rijden vervolgens eerst langs de Westelijke rand van de Harz naar Osterode. Dan zijn we de bossen uit en komen langs de mooie glooiende wegen door boerendorpjes in een heuvelachtig landschap met vergezichten. Voor ons vooral verkeersluw en mooi stuurwerk. De route loopt langs de stadsrand van Duderstadt, maar als we op het verkeersplein even rechtdoor rijden zitten we direct in het centrum van deze oude stad. De opschriften in de houten gevelbalken zijn ware kunststukken.

Na Duderstadt en Herzberg komen we dan terug in de “echte” Harz. We maken nog een lekkere ronde om St. Andreasberg en Bad Lauterberg, en ook rond Zorge hebben we nog een lusje in de route gelegd. Andreasberg is bekend bij wintersporters, maar in de zomer een oase van rust. Daarna nog een mooi stukje motorrijden en weer terug naar hotel in Goslar.

Uiteraard moet er nog even een Geocache gevonden worden! Helaas ligt deze niet op zijn plek of we kunnen hem niet vinden. Het leidt ons wel naar een mooie binnenplaatsje met een waterrad en een leuk restaurantje: Paulaner Wirsthaus. Hier lekker gegeten en gedronken. Nadat iedereen terug is gegaan naar het hotel moet ik natuurlijk toch nog even een geocache vinden. Hiervoor moet ik door de prachtige binnenstad van Goslar, want hij ligt bij de Sint-Stefanuskerk aan de andere kant van de stad.

Dag 4: Van Goslar naar Gorssel (20 juni, +/- 400 km)

Klik hier voor gereden route dag 4

Vandaag verlaten we de Harz al weer. Het is weer voorbij gevlogen! De route van vandaag is een mix van verbindingswegen, gelardeerd met frivole stukjes bochtenwerk. Het uitzicht varieert van prachtig tot matig.

Vandaag is het weer een dag waarop we flink wat kilometers moet rijden: eerst naar Winterswijk en daarna door naar huis. Tijdens het rijden komt er ineens een grote zwarte rookwolk uit de rechter pijp van Jop zijn BMW. Achteraf bleek dat er 2 zuigerveren waren gebroken!

Onderweg kruisen we de Weser. Ooit was deze rivier immens breed. Dat kun je zien als je goed  naar de omgeving kijkt. In vergelijking met de oude rivier is de huidige Weser nog maar een miezerig stroompje.

Ook de inwendige mens verdient de aandacht. We houden een koffiestop bij een gloednieuwe benzinepomp met coffecorner.

Het laatste deel van deze dagroute is het minst interessant. We rijden zoveel mogelijk langs stedelijk gebied maar dan een vlakke, bosvrije omgeving valt er niet te zien. Het is een vlotte doorsteek naar ons eindpunt. Helaas begint het vlak voor de Nederlandse grens weer te plenzen. Drijfnat geworden stoppen we bij de Chinees/Sushi in Winterswijk. We nemen met ons allen een lekkere rijsttafel.

Na afscheid genomen te hebben bij de plaatselijk Tango pomp (hoe toepasselijk) rijden we allemaal huiswaarts! Het was weer een gezellig, af en toe nat, weekend. Ben benieuwd waar we volgend jaar weer naartoe gaan? Moezel, Denemarken?